Nevieme po španielsky, a predsa tu komunikujeme. Nie som učiteľka, a predsa učím svoje deti… ako? Viete čo je umelá inteligencia! Je to niečo tak neuveriteľne nápomocné, že sa o to chcem s vami podeliť. Tento nástroj je rovnako prevratný ako televízor pred desiatkami rokov, internet či Google – a teraz máme takúto úžasnú pomoc!
Komunikácia bez jazyka? Žiadny problém s ChatGPT
Keď sa rozprávam s Mexičanmi, zapnem si ChatGPT a požiadam ho, aby nám prekladal rozhovor. Ja rozprávam po slovensky, on tlmočí po španielsky a naopak, lebo s angličtinou tu veľmi nepochodíme… Mexičania si vôbec nevšimnú, že im odpovedá umelá inteligencia, často si myslia, že mám na telefóne nejakého kamaráta, s ktorým rozprávajú. Chat GPT si viete vygoogliť a používať ako Google, keď ste online, alebo si ho viete stiahnuť ako aplikáciu do mobilu. Existuje zdarma verzia, ktorá má ale obmedzené množstvo úloh, pokynov, ktoré viete do chatu zadať. Pri mojom pokročilom využívaní, mám už platenú verziu. Tú využívam napríklad aj pri učení sa s deťmi.
Pomoc pri učení: Ako vysvetľujeme deťom školské učivo s umelou inteligenciou
Keď deti dostanú fotku poznámok od spolužiaka, jednoducho ju vložím do ChatGPT, ktorý mi text prepíše (často po spolužiakoch ani neviem prečítať). Potom ho poprosím, aby nám látku vysvetlil, a spoločne počúvame výklad učiva. ChatGPT mi dokonca pripraví zápis, takže sa k nemu chalani môžu vždy vrátiť. Zápis im ukladám do Google dokumentu, ktorý majú uložený na Google disku svojho Google e-mail účtu. Vedia si ho vďaka tomu vždy otvoriť, nech sme kdekoľvek. Nehrozí, že zabudnú zošit alebo učebnicu. Všetko učivo majú na Google disku a vedia si ho teda otvoriť na mobile, počítači, v autobuse, na letisku… Do Google dokumentu si vkladajú aj fotky – odfotené strany učebnice, alebo odfotené strany poznámok od spolužiakov. Veľmi im to pomohlo sprehľadniť si učivo a nájsť si v učení systém.
Virtuálne pracovisko ako cesta k efektívnej spolupráci na diaľku
Ešte pred odchodom sme s Jančim absolvovali školenie o umelej inteligencii, na ktorom nám Patrik (patrik.gabor@gmail.com) povedal, že je veľmi výnimočné, aby niekto tak pokrokovo a na dennej báze využíval umelú inteligenciu ako my. Aj v našej lesnej škôlke a vzdelávacom centre LifeStart som zaviedla virtuálne pracovisko a zdieľané projekty, aby sme mohli efektívnejšie spolupracovať ako tím. ChatGPT som naučila využívať aj moje kolegyne. V mojom LifeReset tíme fungujeme na virtuálnom pracovisku už rok a pol, čo mi umožňuje pracovať aj z Mexika!
Čo robíme v Mexiku? Zbierame tu cenné zdroje k vytvoreniu kurzu Život v harmónii s prírodou. Čítaj viac.
Výhody virtuálnych pracovísk v našej škôlke a vzdelávacom centre LifeStart
Virtuálne pracovisko v našom nastavení znamená, že používame spoločný Google disk cez jeden účet, do ktorého sa všetci členovia mojich tímov vedia prihlásiť. Na disku máme uložené v tíme našej škôlky a vzdelávacieho centra rozvrhy, metodiky a tiež stratégie pre prácu s deťmi, naše prípravy na hodiny, ktoré vieme takto spolu zdieľať a vzájomne sa inšpirovať.
Niektoré priečinky zdieľame s rodičmi. Nájdu v nich fotografie z dňa, týždenné prehľady toho, čo sme s deťmi robili a podobne. Vo všetkých mojich tímoch využívame tiež Canvu a v nej pripravujeme od podkladov pre výuku detí, až po prezentácie na moje vysielania kurzov. Tieto zdieľané virtuálne projekty veľmi podporujú spoluprácu medzi nami kolegami. Na jednom dokumente, či projekte vieme veľmi jednoducho spolupracovať viacero ľudí naraz!
Efektívne riadenie času: Ako umelá inteligencia zlepšuje našu prácu
Keď školiteľ odchádzal, povedal nám, že efektivita je pre nás zjavne mimoriadne dôležitá. Na takéto nastavenie, aké máme v našej škôlke a vzdelávacom centre LifeStart, sa odhodlalo len pár organizácií na Slovensku. A aj po zaškolení umelú inteligenciu v praxi aktívne využíva iba 3 % jeho klientov. Je to len malá ochutnávka toho, ako s Jančim fungujeme a rovnako ako fungujú moje tímy. No vnímam to, ako dobrú inšpiráciu, ako práve priniesť efektivitu do životov ľudí, aby mohli tráviť aj vďaka tomu viac času s blízkymi, v prírode a záhrade. Ja si bez toho neviem predstaviť, ako by som stíhala viesť dva tímy, veľkú rodinu a stíhať permakultúrnu farmu. A veru aj toto cestovanie po Mexiku by bola ešte väčšia výzva!
Permakultúra a technológie: Spájanie tradície a modernosti
A tak si teda cestujeme, študujeme a pracujeme – lebo napriek filozofii života v harmónii s prírodou dokážeme využívať aj najnovšie technológie na efektívnejší život. Permakultúra totiž nie je návrat do jaskýň, ale hľadanie spôsobov, ako moderné technológie podporujú život so zreteľom na životné prostredie a jeho ochranu. Permakultúra zároveň podporuje balans, rovnováhu v prírode, a tiež rovnováhu ako hodnotu, vďaka ktorej si môžeme aj moderné výdobytky využívať s mierou a zdravým sedliackym rozumom.
Komplexný kurz Permakultúrna záhrada vám dá úplné informácie o permakultúre v praxi.
Výzvy a lekcie na cestách: Ako nám technológie pomáhajú zvládať stres
Vypäté situácie, konflikty, stres… aj to všetko tu zažívame. Nebudem vám predstavovať instagramovú ideálnu realitu „šťastnej rodinky na cestách“. Je to stres, ľudia! Pretože tu veľa vecí funguje úplne inak ako na Slovensku. Všetky situácie sú nové, nervová sústava je neustále v pohotovosti, prehodnocujeme, hľadáme riešenia, pretože žiadnu rutinu tu nemáme. Navyše, zodpovedáme za 5 detí…
Preto vznikajú vypäté situácie, kedy deťom rázne povieme, že teraz nás nesmú rušiť, lebo musíme ihneď konať a nájsť riešenie. Napríklad keď sme s taxikárom nemohli nájsť zaplatené ubytovanie a museli sme hneď objednať nové priamo z ulice!
Vznikajú aj konflikty, najčastejšie kvôli mobilu. Najstarší chcú byť stále na mobile, a my ich musíme „naháňať“ do učenia. Chce to pevné nervy!
Pre mňa je najdôležitejšie to, ako sa k týmto situáciám postavíme – buď sa zrútime, dáme sa do role obete, alebo sa posnažíme byť konštruktívni a vidieť v tom všetkom príležitosť na rast, na učenie sa nových zručností aj reakcií. Lebo poviem vám, tu sa veľa učím a spoznávam sama seba – ako mi rýchlo pracuje hlava, ako dokážem aj vybuchnúť, ale aj zladiť množstvo vecí dokopy.
Takže ak si poviete: „Načo je toto Matúšovcom dobré?“ … Na veľa, veľa vecí! Naše motto, ktorým sme odštartovali projekt *LifeReset* s odchodom na Nový Zéland, bolo: „Kríza je produktívny stav, len z nej treba odstrániť príchuť katastrofy!“